Les palindròmies fan ràbia

diumenge, 30 de desembre del 2007


És palindròmies o palindromies? ho preguntarem a algú que hagi tingut temps de treure's el nivell C. El meu xicot va pel camí. Aquí al costat, malalt, fastiguejat des de fa dies pel virus-que-els-alumnes-em-van-passar-i-que-jo-li-he-passat-en-una-mutació-que-
curiosament-supera-el-llindar-ultrahumà-de-les-seves-defenses- es dedica a fer mots encreuats. Els de'n Màrius Serra valen realment la pena: 2 horitzontal és palíndrom de barber. Pa-lín-drom... I què és un palíndrom? -em pregunta el malalt que ja es camufla entre el color del diari- Doncs bé, la primera cosa que em ve al cap és un elefant. Que un elefant no és un palíndrom, que és un paquiderm, ho sap tothom. Però a mi em ve al cap un elefant.

Eus ací la meva teoría sobre els mots i les coses. De com ens arriben els mots abans que les coses i una imatge proteica s'origina a aquelles interioritats mentals que Wittgenstein avorria. Abans del concepte concensuat en una imatge mental concreta, la correcta, la que ens fa competents en la parla, m'he creat, almenys jo, un significat i un referent provisionals que, curiosament no m'abandonaran mai. M'explico. Tot va començar amb la paraula "puta". Quina gran paraula vaig descobrir a l'hora del pati! "Puta!" l'hi deia l'hermosa Raquel a la seva inseparable Marta la de l'acné precoç. "Puta, puta, puta i més que puta!

-" Mare, unes nenes grans han dit "puta" Què és una "puta"?
-"Er...Ehm...Que t'han posat molts de deures avui carinyo?"

I bé, allò volia dir en l'idioma dels lapses temporals en l'explicació maternofilial... "Puta no vol dir res... encara". Com tampoc vol dir res "polla" o "follar" o "declaració de la renda". Per tant, havent inserit als meus sentits una entrada sense imatge, els sentits van dibuixar una imatge provisional. Aquella paraula era important i s'havia de retenir. D'aquesta manera, es va generar la imatge d'una bota. I ben mirat no era una imatge gens arbitrària: Era una bota de cuir, alta, de la família de les xiruques, vella i gastada, amb cordons desllorigats, sense cordar. Allò era una puta i ho va ser fins que en vaig descobrir l'accepció general i concensuada. Aquella, la més íntima romandria com una ombra màgica cada vegada que digués a a algú "puta, puta i més que puta".

I un palidrom? Un palindrom és un elefant sense significat, ni sentit, ni referent. Era fantàstic abans d'adjudicar-li el vertader nom. Era fantàstic... A canvi de la dosis de realitat que va fer que la paraula es pogués encabir als mots encreuats, a canvi d'aquest... "AQUELLA PARAULA O FRASE QUE POT SER LLEGIDA TANT DE D'ESQUERRA A DRETA COM DE DRETA A ESQUERRA", el meu palindrom va perdre poder ser completament qualsevol altra cosa dita amb aparença d'elefant.

Un palindrom, així, fa ràbia.

1 comentarios:

La mirada del Bacanard ha dit...

una puta és una puta , i una fulana és una fulana , com una elefanta és a una infanta.
a=b=c=d ?

buff